Tiger of Sweden – En dansk modehistorie

Tiger of Sweden er en af de mest ikoniske danske mærker, der har fået international anerkendelse og fejret succes på verdensplan. Med tøjkollektioner til både mænd og kvinder er brandet kendt for sin minimalistiske tilgang til design, men med fokus på kvalitet og funktionalitet. I dette blogindlæg vil vi udforske historien bag Tiger of Sweden og de årsager, der har ført mærket til at blive en del af den internationale modeverden.

Tiger of Swedens begyndelse kan spores tilbage til 1903, hvor skrædderen Marcus Schwartzman åbnede en skrædderbutik i Uddevalla i Sverige. Butikken var et familiedrevet firma, der var dedikeret til håndværket bag skrædderi. Men det var først i 1920’erne, da Marcus’ søn, Irving Schwartzman, overtog firmaet og omdøbte det til ‘Tiger’, at brandet begyndte at tage form.

På dette tidspunkt var Tiger of Sweden stadig et relativt lille skrædderi, der producerede tøj til byens borgere. Men i løbet af 1950’erne og 1960’erne begyndte mærket at eksperimentere med moderne mode og designelementer. Det var i denne periode, at virksomheden besluttede sig for at komme ind på det internationale marked og begyndte at producere tøj til mænd.

Tiger of Sweden fik sin første store gennembrud i 1980’erne, da en generation af svenske designere grundlagde det, der senere blev kendt som ‘Swedish fashion miracle’. Mærket begyndte at tiltrække en bredere og mere international kundebase og indgik flere samarbejdsaftaler med store modevirksomheder som H&M.

I 1993 blev Tiger of Sweden solgt til danskerne, Toni & Niklas Søderlind, som hurtigt gav brandet nyt liv og fik det tilbage på sporet til international succes. Søskendeparret var i stand til at give mærket en ny moderne fornemmelse, samtidig med at deres dedication til håndværket og kvalitet bevarede mærkets arv.

I dag fortsætter Tiger of Sweden med at vokse og expandere og er nu en af de største succeser i den danske modeverden. Med en stærk fokus på bæredygtighed og ansvar i hele sin leverandørkæde har brandet taget skridt til at være en af de førende globale modeaktører i forhold til social og miljømæssig ansvarlighed.

Tiger of Sweden er en fantastisk fortælling om håndværk, tradition og innovation. Gennem sin historie er mærket en del af både svenske og danske modehistorie, og fortsætter med at vokse og ekspandere på den globale scene. Som danskere bør vi være stolte af dette ikoniske mærke og dets bidrag til modeverdenen. Vi kan forvente at se mere af Tiger of Sweden i fremtiden, mens brandet fortsætter med at skabe tidløse og moderne tøjkollektioner af høj kvalitet.


Udgivet

i

af

Tags: