Selvfølgeligt er der forskel på den måde, som ”almindelige” biler og bybiler er designet på: bybilerne er trods alt optimeret til kørsel i byerne. En by giver nogle andre udfordringer end man ser ude på landet: bilen vil ofte være nødt til at køre ved lavere hastigheder, skal ofte starte og stoppe, og må meget gerne kunne parkeres på begrænset plads. Så der er lavet en masse specielle tilpasninger for at gøre bilen bedre at bruge til bykørsel.
Men vidste du, at nogle bilproducenter vælger at gøre dette på bekostning af andre ting? I stedet for blot at tilføre nogle positive egenskaber, der egner sig til bykørsel, så fjerner de også visse ting, fordi de er mindre relevante for en bil der kun kører i byerne. Måske er det ikke så overraskende: ethvert stykke teknologi og design i en bil koster jo penge for producenten. Så hvis bybilen skal kunne koste det samme som en regulær bil, så skal der jo spares et eller andet sted. Måske er det heller ikke en helt tosset antagelse, at dem der skaffer sig en bybil primært kommer til at køre i byerne. Så vi kan godt acceptere at der sker et ”bytte” her – men dog kun til en vis grænse.
Der hvor jeg personligt siger stop, er når bilproducenterne begynder at spare på sikkerheden i bybilerne. Vi ved alle sammen godt, at det kan være farligt at køre i bil. Det er dog heldigvis blevet mere sikkert med tiden: specielt fordi bilproducenterne længe har arbejdet på at forbedre deres bilers sikkerhed. Moderne biler er konstrueret på en sådan måde, at føreren og passagerene er godt beskyttede, selv hvis man er involveret i et uheld. Der er airbags i stort set alle biler i dag, og der er massevis af moderne teknologi der hjælper med at gøre det mere sikkert at køre rundt på vejene. Det er fantastisk at vi har alt denne innovation. Hvad der ikke er fantastisk, er når en bilproducent vælger at spare denne teknologi væk – med en undskyldning om, at det jo allerede er mere sikkert at køre rundt inde i byerne. Fordi bykørsel typisk er langsommere end kørsel på eksempelvis en motorvej, så fristes nogle bilproducenter til at sløse lidt med sikkerheden på det område. Det synes jeg ikke er okay! Hvis jeg vælger at bevæge mig udenfor byen i min bybil, for at besøge familie eller andet, så har jeg da ikke lyst til at sidde i en bil hvor der er sparet på sikkerheden!
Jeg synes derimod, at sikkerheden også skal være i top, når det kommer til bybilerne. Det er også grunden til, at den nye renault captur er en af mine absolutte favoritter: her er sikkerheden tydeligvis tænkt ind fra starten af. Den bestod endda den europæiske crashtest med UG!